John the Baptist -oratorio
numerot viittaavat oratorion lauluihin
I näytös
Johannes Kastaja Jordanilla, Herodes palatsissaan ja ylipapit temppelissä.
Aamunkoitteessa Jordanilla sotilas Septimus Veles ja historioitsija Josefus kohtaavat ja puhuvat Johannes Kastajasta. Seuraan liittyy arvoituksellinen Kolmas mies. Kansa laulaa ilmaisten hämmennystään Johanneksesta (laulu 1). Miehet laulavat määräysten noudattamisesta (laulu 2). Johannes Kastaja saarnaa valon tulosta. Kansa pyytää lupaa seurata Johannesta, mutta hän kieltää sen (laulu 3). Kolmas mies laulaa siitä, miten turhauttavaa on odottaa ja olla kärsivällinen, elää Juudeassa Rooman vallan alla (4). Josefus kysyy Kolmannelta mieheltä, kuka tämä on. ”Alanootti tulevassa historiassasi”, tämä vastaa ja lähtee kansanjoukon perään. Josefus haluaa kirjoittaa Johanneksesta ja tehdä tästä kuuluisan (5). Josefus laulaa historian kirjoittamisen tarkoituksista (6).
Kolmas mies ja joukko ihmisiä on pysähtynyt tien varrelle. Kolmas mies utelee, miksi he seuraavat Johannesta, vaikka tämä ei halua sitä (7). Häneltä kysytään, mikä häntä Johanneksessa kiinnostaa. Kolmas mies sanoo etsivänsä oikeudenmukaista ihmistä, hyvää johtajaa, jotta voisimme olla mahtavia taas (8). He kysyvät hänen nimeään, hän vastaa: ”Kutsukaa minua… Iskariotiksi.”
Herodes ja Herodias ovat palatsissa ja laulavat kaiken jakamisesta (9) samalla kun käyvät kiistaa Johannes Kastajasta. Herodias haluaa, että Johannes raivataan pois sen vuoksi mitä hän on sanonut heidän liitostaan. Historioitsija Josefus tuodaan Herodeksen käskystä palatsiin. Herodes haluaa tältä historioitsijan apua oman maineensa kohentamiseen.
Tietämättöminä palatsin poliittisista kuohuista Salome ja Talitha laulavat Saaronin ruususta (10). Kaikki on rauhallista, kunnes Herodias saapuu ja vaatii Salomea menemään heti Jordanille vakoilemaan Johannesta. Salomen on pakko suostua. Hän suree vapautensa puutetta (11).
Jordan-virralla Johannes saarnaa kyykäärmeiden sukupolvesta (12). Moitteista huolimatta kansa haluaisi Johanneksen johtavan heitä (13). Salome hakeutuu puheisiin Johanneksen kanssa. Hän etsii elämälleen tarkoitusta ja vapautta. Johannes puhuu vapaudesta valita. Salome kiinnostuu kasteesta. Voiko vapautta olla olemassa? (14) Juudas saapuu paikalle ja haluaa Johanneksen kastavan hänet.
Jerusalemin temppelissä Juudas raportoi Johanneksesta ylipapeille. He ovat tyytymättömiä, sillä Johannesta koskeviin kysymyksiin (15) ei ole saatu vastausta. Kun Juudas sanoo Johannes Kastajan olevan Jumalan mies, he eivät usko. Johannes on liian hyvä ihmiseksi (16). Juudas lähtee etsimään Johannesta.
Jordanin rannalla tungeksii suuri joukko kansaa. Yhtäkkiä syntyy suuri häly. Josefus pyytää Juudasta kertomaan, mitä joella tapahtuu (17). Juudas näkee Johanneksen kastavan valon kirkastamaa ihmistä. Kansa puhkeaa kysymyksiin. Juudas ryntää etsimään kastettua. Johannes saapuu laulaen tehtävän täyttymisestä ja omasta hämmennyksestään (18). Herodes tulee sotilaineen ja pidättää hänet.
II näytös
Ristiriidat, valinnat, ratkaisut – vastaus
Vankityrmässä Johannes kuulee kansan ulkona laulavan väsymystään (19). Herodes saapuu ja suostuttelee Johannesta ystäväkseen ja luopumaan vaienneesta Jumalastaan (20). Herodes haluaa Johanneksen levittävän Herodeksen sanomaa (21).
Juudas pohtii, ketä hänen pitäisi seurata (22). Temppelissä Suuren neuvoston Hannas kehottaa häntä unohtamaan Johanneksen ja vakoilemaan Jeesusta. Neuvostolla, kuten Herodeksella, on oma tavoitteensa ja sanomansa totuudesta, jota Juudaksen on tuettava (23). Neuvoston lähdettyä Juudas ihmettelee, noudattaako käskyjä vai seuratako omaa tietä ja etsiä vastausta siihen, mistä kaikessa on kysymys (24).
Palatsissa Salomen huoneessa vihainen Herodias moittii Salomea. Herodias on oivaltanut keinon, jolla raivata Johannes pois. Hän tarvitsee siihen tytärtään ja alkaa suostutella Salomea tanssiesitykseen vakuuttaen, että tanssi on valtaa. Salome ja Talitha jäävät ihmettelemään tanssin voimaa ja valtaa (25).
Valtaistuinsalissa Josefus raportoi Herodekselle, miten kaikkialla yhä puhutaan Johanneksesta. Herodes toteaa, että profeetat ja ennustukset ovat yhtä liukkaita ja hallitsemattomia kuin vesi (26). Sotilas tuo Johannes Kastajan viestin, jossa tämä pyytää, että Jeesukselta kysyttäisiin: ”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla?” Herodes päättää lähettää viestin Jeesukselle Juudaksen välityksellä. Herodias syyttää Herodesta nahjukseksi ja juonittelijaksi. Tämä sanoo järjestelevänsä vain omaa syntymäpäiväjuhlaansa, jossa Salome tanssisi hänelle. Herodias puhkeaa hymyyn. Herodes laulaa naisista, jotka ovat liukkaita kuin vesi ja enteet (27).
Tyrmässä sotilas Septimus, Salome ja Talitha keskustelevat Johanneksen kanssa Jordan-virrasta ja kastamisesta (28). Heidät keskeyttää Juudas, joka tuo Jeesuksen vastauksen. Vastaus hämmentää kaikkia, myös Johannesta. Kun sotilas lähtee viemään vastausta Herodekselle, Juudas laulaa Jeesuksen vastauksen lopun, jossa Jeesus tunnustaa Johanneksen Jumalan sanansaattajaksi (29). Johannes kiittää Jumalaa, sillä hän on saanut vastauksen kysymykseensä (30).
Syntymäpäiväjuhla alkaa yhteisellä tanssilla (31). Herodes kiittää vieraitaan, toivottaa heidät tervetulleiksi ja ilmoittaa seuraavan tanssinumeron, Salomen tanssin. Tanssin päätyttyä ihastunut Herodes tarjoaa Salomolle mitä ikinä tämä tahtoo. Salome pyytää äitinsä puolesta Johannes Kastajan pään. Herodes tajuaa, ettei muuta vaihtoehtoa ole ja julistaa kuolemantuomion (32).
Johannes on yksin vankityrmässä. Salome syöksyy tyrmään vapauttaakseen Johanneksen ennen kuin on liian myöhäistä. Salome kertoo Johannekselle, kuinka hän tanssi saavuttaakseen oman vapautensa, mutta saikin aikaan Johanneksen kuoleman. Johannes sanoo Salomelle, että hän ei tahdo paeta, hänellä on vielä kaksi tehtävää, antaa anteeksi ja luopua elämästään. He laulavat Jordanista anteeksiannon ja armon virtana (33). Voitonriemuinen Herodias saapuu vastahakoisen sotilaan ja Josefuksen kanssa noutamaan Johannesta. Josefus joutuu lukemaan kuolemantuomion (34). Salome puhkeaa kyyneliin (35). Kaikki laulavat yhdessä ihmetellen, kuka Johannes Kastaja oikein oli ja kuinka kuolema ei ole kaiken loppu (36). He pyytävät, että Jordan-virta puhdistaisi heidän sielunsa ja he saisivat uuden elämän. (37).